جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با معرفی شرکتهای نوآور برگزار شد

جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با معرفی شرکتهای نوآور برگزار شد

گزارش تکمیلی دبیرخانه جشنواره نوآوری محصول برتر ایرانی از برگزاری جشنواره،سخنرانی ها و ارائه تجربیات مدیران شرکتهای نوآور در ارائه کالا و خدمات نوآورانه و کسب لوح زرین نوآوری محصول برتر ایرانی:

“جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی” که با همت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برپا شده بود با معرفی محصولات نوآورانه برگزیده کمیته ارزیابی جشنواره، به کار خود پایان داد. این جشنواره در راستای تقویت دانش کاربردی و انتقال تجربیات شرکتهای موفق به سایر مدیران و کارشناسان شکل گرفته و به دنبال این است تا بتواند فضایی را برای همفکری جهت ارتقای سطح نوآوری در کسب و کارهای ایرانی فراهم نماید. شایان ذکر است این جشنواره توسط دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و شرکت فناوران نواندیش ویژن و با مشارکت و حمایت کنفدراسیون صنعت ایران و سایر نهادها و سازمانهای مرجع و نیز حمایت رسانه ای تعداد قابل توجهی از نشریات و سایتهای مرجع به انجام رسید.

در این جشنواره، پس از ارائه گزارشی از فرایندهای اجرایی جشنواره توسط آقای هادی اسدی، رئیس کمیته اجرایی جشنواره، مراسم در ۳ بخش اصلی برگزار شد: در بخش نخست رئیس کمیته اجرایی جشنواره و اساتید هیات علمی به ارایه گزارش فعالیت‌ها و چارچوب‌های نظری جشنواره پرداختند، در بخش دوم به ارائه تجربیات شرکتهای موفق در حوزه نوآوری از زبان مدیران آنها پرداخته شد و در بخش سوم و پایانی جشنواره نیز محصولات نوآورانه منتخب جشنواره معرفی شدند و با اعطای “لوح زرین نوآوری محصول برتر ایرانی” از آنها تقدیر به عمل آمد.

هادی اسدی رئیس کمیته اجرایی جشنواره در آغاز مراسم گزارشی را درباره نحوه شکل‌گیری جشنواره و اهمیت آن در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بیان کرد و برگزاری این جشنواره را فصلی نو در ارائه محصولات و خدمات  نوآورانه برای رقابت با محصولات مشابه خارجی و تقویت حضور شرکتهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی  شمرد و خاطرنشان کرد این موضوع در جهت منویات مقام معظم رهبری برای تحقق مقام اول در منطقه خواهد بود.

دکتر مسعود کیماسی، عضو هیات علمی دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران و رئیس مرکز آموزش‌های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، به عنوان دبیر علمی جشنواره، سخنران بعدی مراسم بود. کیماسی گفت: بر اساس گزارش نوآوری جهانی، شاخص نوآوری در ج.ا.ایران در بین۱۴۱ کشور دنیا، رتبه ۱۰۶ است و امتیاز کشورمان در این جدول ۲۹ از ۱۰۰ می باشد که در ردیف کشورهایی چون غنا و بولیوی است؛ و این رتبه به هیچ وجه مناسب و برازنده ایران نیست. وی توضیحاتی درباره جایگاه نوآوری در اولویتهای استراتژیک شرکتهای برتر مطرح کرده و عنوان نمودند: بر اساس گزارش گروه مشاوران بوستون، حدود ۷۸% از شرکتها نوآوری را یکی از سه اولویت استراتژیک سازمان خود اعلام نموده‌اند. این در حالی است که نوآوری محصول، در شرکتهای ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار نیست. ایشان عدم برخورداری از فرایندهای استاندارد و مدون را یکی از ضرورتهای اصلی برای توسعه نوآوری در کسب و کارهای ایرانی مطرح کردند.

دکتر غلامرضا کاظمی دینان، رئیس انجمن روابط عمومی های ایران و مشاور رئیس کل بانک مرکزی ج.ا.ایران سخنران دیگر این مراسم بود. ایشان بر روی توسعه و تقویت ارتباطات جهت ارایه محصولات نوآورانه تاکید نمود. وی با اعلام این که با توسعه بانکداری الکترونیک نیاز به شعب از بین می‌رود، گفت: در حوزه بانکداری الکترونیک نظام بانکی پیشرفت‌های خوبی داشته است اما این مقدار کافی نیست. در دنیای جدید توسعه وسایل ارتباطی کار را سخت کرده و دیگر نمی شود به خواست و نیاز دیگران در ارایه خدمات بی توجه بود. کاظمی دینان درباره وضعیت نوآوری در نظام بانکی نیز گفت: متاسفانه برخی بانک ها از روی یکدیگر رونویسی می‌کنند اما برخی دیگر در حال ارایه خدمات جدید و نوین به بازار هستنند.

در ادامه دکتر داریوش مهاجر، رئیس کنفدراسیون صنعت ایران و عضو کمیته سیاستگذاری جشنواره به سخنرانی پرداخته و درباره ضرورت تکمیل زنجیره نوآوری سخنرانی خود را ارایه داد. وی نوآوری در صنعت را یک الزام معرفی کرد و همزمان بر موانع موجود در برابر نوآوری در سازمانها از جمله بر وجود مقاومت ساخت‌های قدیمی در برابر ساخت‌های جدید و لزوم مقابله با آن تاکید کرد. مهاجر با تفکیک هوش فردی از هوش سازمانی لزوم تقویت هوش سازمانی را در چرخه نوآوری مهم برشمرد .وی در پایان مخالفت خود را با ورود کالاها و خدمات خارجی دارای مشابه به بازار داخلی اعلام کرد و گفت: صنعت داخلی مدتها با مشکلات بسیار از جمله تامین مالی متناسب و موانع بسیار جهت دستیابی به تکنولوژی‌های روز دست به گریبان بوده است در حالی که صنعتگر خارجی این مشکلات را نداشته است. از این رو با ورود این محصولات خارجی دارای تولید مشابه داخلی با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد. از اینرو ورود محصولات خارجی فعلاً باید در حوزه‌هایی مجاز شود که تولید مشابه داخلی وجود ندارد.

دکتر محمد ناطق، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، دیگر سخنران مراسم جشنواره ملی نوآوری محصول برتر شرکت های برتر ایرانی بود که به معرفی مدل مرجع نوآوری محصول پرداخت. وی این مدل را در ۶ فاز “توسعه ایده ها” ، “بررسی و غربال اولیه ایده ها” ، “توسعه طرح کسب و کار” ، “توسعه محصول” ، “آزمون و اعتبار سنجی در بازار” و “لانچ به بازار” ارایه کرد. ایشان با تاکید بر اینکه این چارچوب بر اساس یکی از معتبرترین مدل های جهانی نوآوری محصول توسعه داده شده است بیان کردند: دبیرخانه جشنواره قصد دارد تا با ادامه ارزیابی شرکتهای ایرانی در دوره های آتی جشنواره بر اساس مدل مذکور و ارائه گزارشی از نقصان های موجود در فرایند نوآوری محصول شرکتها، بتواند در توسعه یک فرایند نوآوری محصول موفق در شرکتهای ایرانی نقش‌آفرین بوده و گامهای ارزشمندی را در جهت ارتقای سطح نوآوری در ایران بردارد.

 در بخش دوم “جشنواره ملی نوآوری محصول برتر شرکت های ایرانی” به ارائه تجربیات شرکتهای موفق در زمینه نوآوری محصول از زبان مدیران آنها پرداخته شد.

دکتر پورعباسی، مدیرعامل شرکت تدبیر کالای جم نخستین سخنران این بخش بود که دو محصول این شرکت تحت عناوین قرص ریزاملت ۱۰” و  “قرص استراموکس ۲۵” از سوی جشنواره به عنوان محصول های نوآورانه معرفی شده بود. پورعباسی ساختار تیمی و تعریف فعالیت سیستمی برای مشارکت پرسنل در فرایند های نوآورانه را از جمله دلایل موفقیت شرکت متبوع خود اعلام کرد.

فرخ نژاد، عضو هیات مدیره بانک رفاه کارگران سخنران دیگر جشنواره بود که با انتخاب تبلت بانک رفاه به عنوان محصول نوآورانه در این جشنواره حضور داشتند. ایشان با اعلام این که فعالیت این بانک را می توان به دو بخش پیش از سال ۷۷ و پس از آن تقسیم کرد. گفت: از این سال به بعد بانک سعی کرد در کنار خدمات متمایز، ایده‌های متمایز را نیز ارایه نماید و محصولاتی همچون حساب جاری دو منظوره و جاری همراه را به عنوان مثال عنوان کردند.

نیک روش، مدیر امور تحقیق و توسعه و بازاریابی بانک پاسارگاد دیگر سخنران جشنواره بود که به دلیل برگزیده شدن “نرم افزار بانکداری بر روی ساعت هوشمند” در جمع برترین محصولات نوآورانه ایران، به عنوان نماینده بانک پاسارگاد در جشنواره حضور داشت. وی با تصریح بر این که سعی کرده‌ایم در بانک پاسارگاد اکوسیستم نوآوری ایجاد کنیم، به ایجاد کربنکینگ مستقل در این بانک اشاره کرد و درباره اهمیت آن در امر بانکداری توضیحاتی را ارایه نمود. نیک روش در ادامه با اشاره به اهمیت شرکت فناپ در حوزه فنآوری گفت: در حال حاضر این شرکت یکی از قدرتمند ترین بالهای فنآوری بانک پاسارگاد محسوب می شود. مدیر امور تحقیق و توسعه و بازاریابی بانک پاسارگاد با اعلام این که مدیریت بانک خود پرچمدار نوآوری است، ادامه داد: اتفاقات عمیقی که در بانک پاسارگاد رخ می دهد ناشی از ایجاد فرهنگ پاسارگادی است.

سخنران دیگر “جشنواره برترین‌های نوآوری محصول ایرانی”رضایی، معاون اداره امنیت و توسعه سیستم‌های بانک ملی ایران بود که با “سامانه بام” (بانک اول من) در این جشنواره انتخاب شده بودند. رضایی در سخنان خود با اعلام بیش از ۸۰ سال فعالیت بانک ملی ایران گفت: ما به عنوان یک بانک معظم ایرانی، نوآوری را به صورت مستمر در طول دوران فعالیت خود تجربه کرده ایم. وی افزود: نوآوری، آنالیز تحقیق و دانش است و تحقق آن تنها از روی شانس و خیال پردازی نیست. به علاوه با ایجاد سازمان نوآورانه درون سازمان نوآوری قابل تکرار و پیش بینی است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت فین‌تک (تکنولوژی مالی) در امر بانکداری آینده پرداخت و گفت: بانک ملی خود را برای ورود به عصر جدید بانکداری آماده می کند و “سامانه الکترونیکی بام” به عنوان محصول برگزیده جشنواره، محصولی در این حوزه می‌باشد. معاون اداره امنیت و توسعه سیستم‌های بانک ملی ایران تصریح کرد بام برای هر مشتری بر اساس داده‌های موجود خدمات خاص آن مشتری را ارایه می‌دهد و بدین ترتیب برای هر نفر یک بانکداری الکترونیک اختصاصی ارایه می‌نماید.

سخنران دیگر جشنواره قربانیان، مدیر توسعه محصولات و خدمات بانک اقتصاد نوین بود. وی با اشاره به توانایی پاسخگویی ماشین‌ها و امکان ارایه خدمات در تمام طول شبانه‌روز با وسعت بسیار‌، گفت: برخی موارد وجود دارد که ارتباط انسان با ماشین دچار مشکل می‌شود. لذا برای رفع این مشکل در بانک اقتصاد نوین، خدمت “بانکآشنا” طراحی و عرضه شده است. در این خدمت، نیروی انسانی در کنار ماشین جهت دریافت درخواست‌ها و ارایه راهکار حضور دارند. در این محصول حتی کسانی که امکان استفاده از تلفن‌های هوشمند و یا رایانه را ندارند می‌توانند با ارتباط با بانکآشنا از طریق اپراتور تمامی خدمات بانکی خود را با دقت و شفافیت بالا انجام دهند. وی تصریح کرد: بانک اقتصاد نوین جزو معدود بانک‌هایی است که فرایند ایده تا اجرا را با جلب نظر مشتری به مورد اجرا در آورده است.

آخرین سخنران این بخش آقای فغانی قائم مقام شرکت ریل پرداز نوآفرین بود که با انتخاب قطار ۵ ستاره فدک به عنوان محصول نوآورانه در این جشنواره حضور داشت. ایشان با اشاره به تحولی که از لحاظ ارائه خدمات با کیفیت آتی و استفاده از زیرساخت های مناسب از جمله فناوری اطلاعات در این قطارها انجام شده است، عنوان کردند که قطارهای ۵ ستاره فدک سفری امن و بسیار راحت را برای مسافران تدارک دیده است.

قابل ذکر است سیم کارت گردشگر شرکت همراه اول، طرح حاتم بانک انصار، سامانه پرداخت جرائم راهنمایی و رانندگی در همراه بانک انصار، کارت اعتباری کالای ایرانی بانک مهر اقتصاد و ژنراتور ۱۸۵ مگاواتی شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) نیز بر اساس قابلیتهای ارائه شده و نیز فرایند نوآوری انجام شده در توسعه آنها، در این جشنواره به عنوان محصولات نوآورانه انتخاب و معرفی شدند.

در پایان و قبل از معرفی محصولات نوآور، جعفر اسدی مدرس و مشاور بازاریابی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، گزارشی از روند ارزیابی و انتخاب محصولات نوآور ارائه نمودند. ایشان با بیان اینکه در سال اول این جشنواره با توان کارشناسی موجود در دبیرخانه، پس از اسکن اولیه بازار ۱۲۱ محصول نوآور شناسایی و در ادامه با تکمیل فرمهای خوداظهاری توسط شرکتهای دارای محصولات نوآور، ۲۱ محصول وارد فاز ارزیابی حضوری شدند که در نهایت ۱۲ محصول توسط شورای سیاستگذاری تأیید گردید.

در ادامه نیز با حضور اعضایی از کمیته علمی و شورای سیاستگذاری جشنواره از شرکتهای نوآور با اهدای لوح زرین نوآوری محصول برتر ایرانی تقدیر شد.

گفتنی است: جشنواره معرفی برترین های نوآوری محصول روز پنجشنبه ۸ مهر ماه ۱۳۹۵ در محل تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار گردید.